Gå din egen väg

Precis efter sommaren så kände jag att det var dags för en förändring.
Man hade ju gått upp ex antal kilo över sommaren och blivit lite större, vilket jag ändå inte var förvånad över, det var ju sommar liksom. 
Började kolla runt lite på olika dieter, ville bara testa något annorlunda för skojs skull som jag kunde kombinera min träning med. 

En tjej på jobbet rekommenderade LCHF (LowCarbHighFat) som hon själv körde, man utesluter alltså kolhydrater och äter mer fett för att bli mätt.
Så började läsa lite om det och tyckte det verkade intressant så bestämde mig för att köra i 8 veckor samt springa 3ggr i veckan + gym 2-3ggr i veckan.
I början så kändes det riktigt bra, blev mätt på det jag åt, slutade småäta, kände mig mindre svullen och mådde ganska så bra.
Höll även träningen igång. 

Efter 4veckor besluta jag mig för att väga/mäta mig istället för att vänta till vecka 8,
bara för att se om någonting hade hänt eftersom det kändes så bra och tyckte jag såg lite skillnad.
Men när vågen visade + några kilon och jag hade blivit större runt kroppen så blev jag så grymt besviken.
Okej om man gick upp några kilo för det kunde ändå vara muskler. Men just att jag hade blivit större bröt ner mig totalt.
Mådde riktigt pissigt efter det, men kände att jag ändå ville slutföra de sista veckorna så jag fortsatte köra
och hoppades på att det skulle bli bättre men mitt psyke kom ikapp. 
Jag började bli mer hungrig så åt mer och mer, mådde illa av allt fettigt jag åt och tyckte att jag bara blev större och rundare.
Även löpningen blev utesluten,orkade inte tvinga mig själv till något jag inte gillade att göra. Alla träningssätt passar inte alla helt enkelt. 
 
Efter 6veckor gav jag upp, varför skulle jag gå efter något som jag mådde dåligt av?
Så sket i det totalt och hade en "äta allt jag inte fick äta vecka" vilket då var kolhydrater.
Så föråt mig på en massa bröd, frukt,ris,pasta,fika,chips,skräpmat mm, det var så goott men det var bara en sån vecka, haha det blev verkligen för mycket.   
Insåg då efter den veckan att jag ska äta det jag vill äta och det jag mår bra av. Så la upp mina egna regler, så som jag ville ha det.
Gick tillbaka till mina flingor och mina knäckemackor till frukost, mina goa sallader till lunch och middag
men även då och då typisk husmanskost mat så som potatis/fisk, ris/kyckling, Pasta/köttbullar,Pannkakor mm. 
För att klara mig ifrån att småäta som jag har en tendens till att göra bl.a. på jobbet så valde jag att köra på en "ätardag" i veckan,
den där lilla längtan till att få äta lite godis, lite chips och unna sig en dag i veckan gjorde allt lättare. 
Bestämde mig också att hålla kvar i träningen med 5-6pass i veckan men med olika sätt att röra sig på, det kunde vara gym,handboll,spinning,tabata,core,pw,cardiopass,intervallpass mm. 


Nu har det gått 4veckor sen jag började med detta och jag mår så mycket bättre,
har även fått se resultat och helt ärligt så bryr jag mig inte ett skit om hur mycket jag väger, för det är bara en siffra. 
Har aldrig riktigt varit nöjd med min kropp och hur jag ser ut, men nu känner jag att jag är på god väg.
Det är en lång väg kvar men ändå en bra början. 
 
Det jag ville få fram med det här inlägget är att du ska äta/göra det som DU mår bra av. Hitta din egen grej, sätt upp egna mål och egna regler. 
Du kanske mår bra av LCHF eller någon annan slags diet, kör på det då!
För någon vecka sedan var jag på hälsomässa med pappa då Paolo Roberto var där och berättade lite om sin bok, kost och träning.
Jag fastnade för just en mening han sa;
"Varför ska du äta sånt som du tycker är äckligt, ät det du tycker är gott och rör på dig". 
Och det är så bra sagt!, han sa saker som fick mig motiverad.
Så nu ska jag fortsätta med det här och bara köra min egen grej för det är det som jag mår bäst av och det är allt som räknas. 
 
<----- Ca 8veckor sedan /// Idag --------> 
Det har varit en bergodalbana, men nu är jag på rätt spår igen
 

Anna-Lena skriver:

Det är en jätte skillnad, bra jobbat! Håller helt med det paolo sa men ibland kan man behöva en lite spark i baken för att komma igång och då kan någon form av diet vara bra. Men inte i längden såklart. Jag har varit i din situation oxå för 6 v sen, kick-startade med 5:2 i 5 v och nu är det första "vanliga veckan" Tycker du är super duktig med jobb, träning och usa-letandet. Vi följer dig här hemma och vet att du kommer lyckas med allt!!!
/Anna-Lena. Niklas, Leo, Elin och Isa


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar